Τετάρτη, 30 Σεπτεμβρίου 2009

Βάλτε τις υγιεινές τροφές στο τραπέζι σας

''Η αξία της υγιεινής διατροφής είναι αναμφισβήτητη. Ακόμη και αν λόγω οικονομίας ή έλλειψης χρόνου αναγκάζεστε να κάνετε εκπτώσεις σε διάφορους τομείς της ζωής σας, στο θέμα της διατροφής χρειάζεται να είστε πολύ προσεκτικοί. Και αυτό γιατί η διατήρηση της υγείας σας σε μακροπρόθεσμη βάση εξαρτάται από τη διατροφή που ακολουθείτε. Τα ανθυγιεινά τρόφιμα, όσο δελεαστικά και αν είναι, καλό είναι να αποκλείονται από τη δίαιτά σας. Αντίθετα υπάρχουν κάποιες τροφές, που δεν πρέπει να λείπουν από το τραπέζι σας. Ας δούμε τις πιο σημαντικές από αυτές.



Πρωινό


Τι να συμπεριλάβετε οπωσδήποτε στη διατροφή σας: Πλιγούρι

Το πλιγούρι είναι ένα από τα πιο ενδεδειγμένα τρόφιμα για να ξεκινήσετε την ημέρα σας. Πρόκειται για εύπεπτους υδατάνθρακες, που περιέχουν μεγάλη ποσότητα διαιτητικών ινών και μικρή ποσότητα πρωτεΐνης και σχεδόν καθόλου ζάχαρη.


Τι μπορείτε να παραλείψετε: Τυποποιημένα δημητριακά

Συνήθως δεν παρέχουν αρκετές φυτικές ίνες, οπότε δεν μπορούν να σας κρατήσουν χορτάτους για μεγάλο χρονικό διάστημα. Τα συσκευασμένα δημητριακά εκτός των άλλων μπορεί να έχουν και αρκετές θερμίδες.


Πρωτεΐνες


Τι να συμπεριλάβετε οπωσδήποτε στη διατροφή σας: στήθος κοτόπουλου

Η πρωτεΐνη είναι απολύτως απαραίτητη για τον οργανισμό σας. Αν δεν προσλαμβάνετε αρκετή πρωτεΐνη, θα χάσετε μυϊκή μάζα. Μία από τις καλύτερες πηγές για να πάρετε αυτή την πρωτεΐνη είναι το άπαχο στήθος κοτόπουλου.


Τι μπορείτε να παραλείψετε: Σάντουιτς με μπέικον και σαλάμι

Αντικαταστήστε με κοτόπουλο, το κρέας στα σάντουιτς, που συνηθίζετε να τρώτε ενδιάμεσα στα γεύματα. Τα σάντουιτς με βάση το κρέας έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο και δεν αποτελούν υψηλής ποιότητας πηγή πρωτεϊνών.


Λαχανικά


Τι να συμπεριλάβετε οπωσδήποτε στη διατροφή σας: Μπρόκολο

Τα περισσότερα λαχανικά είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, γι’ αυτό δεν πρέπει για κανένα λόγο να λείπουν από το καλάθι της νοικοκυράς. Ένα από τα πιο θρεπτικά λαχανικά είναι το μπρόκολο, το οποίο καλύπτει πάνω από το 100% των ημερήσιων αναγκών σε βιταμίνη C και Κ και αποτελεί μια καλή πηγή βιταμίνης Α, φολικού οξέως και φυτικών ινών.


Τι μπορείτε να παραλείψετε: μαρούλι Iceberg

Το μαρούλι iceberg δεν προσφέρει περισσότερες θρεπτικές ουσίες από τα υπόλοιπα λαχανικά, αν εξαιρέσουμε το γεγονός ότι ενυδατώνει τον οργανισμό.


Υδατάνθρακες


Τι να συμπεριλάβετε οπωσδήποτε στη διατροφή σας: Ακατέργαστο ρύζι

Για βραδινό γεύμα το καφέ ρύζι είναι η καλύτερη επιλογή υδατανθράκων. Βοηθάει στο να γίνεται η πέψη αργά και μπορεί να προσφέρει ποικιλία γευμάτων, ανάλογα με τη σάλτσα που θα επιλέξετε να προσθέσετε.


Τι μπορείτε να παραλείψετε: Λευκά ζυμαρικά

Οι υδατάνθρακες, που θα ήταν καλύτερο να περιορίσετε είναι τα λευκά ζυμαρικά. Η συχνή κατανάλωση ζυμαρικών μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για ανεπιθύμητο λίπος. Θα μπορούσατε να τα αντικαταστήσετε με πατάτες.


Γαλακτοκομικά


Τι να συμπεριλάβετε οπωσδήποτε στη διατροφή σας: τυρί

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι σημαντική πηγή ασβεστίου και πρωτεϊνών ενώ περιέχουν και υδατάνθρακες. Ένα από τα γαλακτοκομικά, που χρειάζεται να καταναλώνετε είναι το τυρί, το οποίο βοηθάει στην πέψη και στην μυϊκή ανάπτυξη.


Τι μπορείτε να παραλείψετε: Γιαούρτι

Το γιαούρτι είναι χαμηλότερο σε περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη από το τυρί, και ειδικά το πλήρες γιαούρτι έχει υψηλότερη περιεκτικότητα σε ζάχαρη και υδατάνθρακες. Για το λόγο αυτό προτιμήστε καλύτερα άπαχο γιαούρτι.


*Να θυμάστε πάντα ότι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να εξοικονομήσετε χρήματα όταν πρόκειται για τρόφιμα είναι να ετοιμάζετε μόνοι σας τα γεύματά σας, αντί να τρώτε απέξω. Με αυτό τον τρόπο συν τοις άλλοις θα ξέρετε τι τρώτε και θα αποφεύγετε την κατανάλωση τροφών, που δεν προσφέρουν θρεπτικές ουσίες στον οργανισμό σας.''


(via)

(photo via)

Τρίτη, 29 Σεπτεμβρίου 2009

''Το νέφος επηρεάζει τη νοητική εξέλιξη''

''Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση βλάπτει την υγεία του ανθρώπου, κυρίως όσον αφορά το αναπνευστικό σύστημα και την καρδιακή λειτουργία. Δύο έρευνες από τις ΗΠΑ έρχονται να φωτίσουν μια άγνωστη μέχρι τώρα πλευρά: Το νέφος «κτυπά» και στο μυαλό, καθώς η αυξημένη ρύπανση του αέρα στις πόλεις φαίνεται να καθυστερεί τη νοητική εξέλιξη των παιδιών σε σημαντικό βαθμό!


Ευρήματα


Πρόκειται για αποτελέσματα δύο σημαντικών μελετών από σοβαρά ιδρύματα των Ηνωμένων Πολιτειών, που παρακολούθησαν με συγκεκριμένο τρόπο την έκθεση των παιδιών σε ρύπους - δείκτες, από έμβρυα μέσα στην κοιλιά της μητέρας τους μέχρι την ηλικία των πέντε ή των οκτώ - έντεκα ετών αντίστοιχα.



Τα ευρήματα και των δύο ερευνών κινούνται στην ίδια κατεύθυνση: τα παιδιά που είχαν εκτεθεί κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων της ζωής τους σε υψηλές συγκεντρώσεις ρύπανσης παρουσίαζαν μικρότερο βαθμό ανταπόκρισης σε τεστ νοημοσύνης. Οσο κι αν αμφισβητείται από πολλούς η εγκυρότητα των συγκεκριμένων τεστ, το γεγονός ότι η μεγάλη πλειονότητα των παιδιών που μεγάλωσαν σε συνθήκες ρύπανσης εμφάνισαν χειρότερες επιδόσεις δεν μπορεί να προσπεραστεί. Βρισκόμαστε μπροστά σε μια ακόμα πλευρά της φθοράς της ανθρώπινης υγείας από την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, η οποία έχει βέβαια και έντονο ταξικό χρώμα, καθώς στις πιο υποβαθμισμένες και δηλητηριασμένες περιοχές κατοικούν φτωχές οικογένειες.


Η πλέον πρόσφατη μελέτη δημοσιεύτηκε τον περασμένο Αύγουστο στο περιοδικό «Pediatrics». Η έρευνα συντονίστηκε από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου του Κολούμπια και αφορούσε παιδιά που γεννήθηκαν και διαβιούν σε περιοχές της Νέας Υόρκης με υψηλή ρύπανση (Χάρλεμ και Νότιο Μπρονξ), καθώς και σε μια ανάλογη γειτονιά της Ουάσιγκτον. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι υπάρχει πιθανή συσχέτιση ανάμεσα στην αυξημένη ατμοσφαιρική ρύπανση και στη μειωμένη νοητική απόδοση των παιδιών.


Η έρευνα ήταν πραγματικά εντυπωσιακή, καθώς ξεκίνησε με την παρακολούθηση εκατοντάδων μητέρων, μη καπνιστριών, με διαφορετική καταγωγή (αφροαμερικανίδες, λευκές κ.λπ.), από την περίοδο της κύησης. Στην κάθε μητέρα προσαρμόστηκε ένας προσωπικός αισθητήρας, που κατέγραφε τις συγκεντρώσεις πολυκυκλικών αρωματικών υδρογονανθράκων στο περιβάλλον που κινούνταν.


Οι πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες (ΠΑΥ) είναι χημικές ενώσεις που απελευθερώνονται στον αέρα από την καύση άνθρακα, ντίζελ, πετρελαίου, φυσικού αερίου, καθώς και από το τσιγάρο. Βασική πηγή θεωρούνται οι εξατμίσεις των αυτοκινήτων. Και στην Ελλάδα η παρουσία των πολυκυκλικών αρωματικών υδρογονανθράκων είναι σημαντική, συνήθως πάνω σε αιωρούμενα μικροσωματίδια.


Οι ερευνητές παρακολούθησαν στη συνέχεια τα παιδιά που γεννήθηκαν μέχρι την ηλικία των πέντε ετών. Μια σειρά παράγοντες του περιβάλλοντός τους, που μπορούσαν να επιδράσουν επίσης στη νοητική τους ανάπτυξη (ποιότητα γονικής φροντίδας, επίπεδο μόρφωσης της μητέρας, έκθεση σε παθητικό κάπνισμα ή σε ρύπανση από μόλυβδο) καταγράφονταν αναλυτικά.


Μαθησιακή απόδοση


Oταν τα παιδιά έφτασαν σε ηλικία πέντε ετών τους δόθηκε ένα τεστ ευφυΐας. Εκείνα που είχαν μεγάλη έκθεση σε ρύπανση από ΠΑΥ (τα 140 από τα 249 παιδιά), βρέθηκε να έχουν μικρότερη επίδοση στο τεστ IQ κατά 4,31-4,67 μονάδες σε σχέση με τα παιδιά που μεγάλωσαν αναπνέοντας πιο καθαρό αέρα. Eνα μέσο «κανονικό» επίπεδο νοημοσύνης θεωρείται γύρω στις 100 μονάδες. Η δρ Frederica Perera, επικεφαλής της μελετητικής ομάδας, σχολίασε ότι η μείωση που παρατηρείται στα επίπεδα νοητικής ανταπόκρισης μπορεί να είναι σημαντική στη μαθησιακή απόδοση του παιδιού. «Θυμίζει τις συνέπειες από τον μόλυβδο», είπε. Ο μόλυβδος βέβαια μειώθηκε δραστικά μετά την εμφάνιση της αμόλυβδης βενζίνης, αλλά τα προβλήματα από τη ρύπανση επανέρχονται.''


(via)