Τετάρτη, 14 Μαΐου 2008

Τα φάρμακα για την καρδιά βρίσκονται στο πιάτο μας

Απλές αλλαγές στη διατροφή προστατεύουν από τις καρδιακές παθήσεις

Σαλάτες. Είναι πολύ εύκολο να καταναλώσει κανείς εννέα μερίδες φρούτων

και λαχανικών που συνιστώνται καθημερινά

Greek salad
Originally uploaded by ric_w

Οι περισσότεροι πιστεύουν πως για να ζήσεις με τρόπο υγιή για την καρδιά σου, πρέπει να κάνεις θυσίες. Όμως μερικά από τα καλύτερα πράγματα που μπορείς να κάνεις για την καρδιά σου δεν περιλαμβάνουν ούτε στερήσεις ούτε φάρμακα. Απλές, ακόμη και ευχάριστες αλλαγές στη διατροφή μπορεί να κάνουν στην καρδιά τόσο καλό όσο τα φάρμακα.


«Σχεδόν όλοι μπορούν να αλλάξουν κάτι στη δίαιτα ή στις δραστηριότητές τους, το οποίο επιδρά ενάντια στον κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών νόσων», λέει ο δρ Γκρέιαμ Κόλντιτς, αναπληρωτής καθηγητής Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο Ουάσιγκτον στο Σεντ Λούις. «Και δεν μιλάω για μείζονες στερήσεις, για μαραθώνιους ή αποκλειστική χορτοφαγία». Εντούτοις το μήνυμα δεν φτάνει στον πολύ κόσμο. Μολονότι οι γιατροί εξακολουθούν να συμβουλεύουν τους ασθενείς να κάνουν δίαιτα, να γυμνάζονται και να σταματήσουν το κάπνισμα, η ιατρική κοινότητα επικεντρώνει στα φάρμακα κατά της χοληστερίνης ως τον καλύτερο τρόπο για την καταπολέμηση των καρδιοπαθειών.


Ωστόσο, έρευνες στις ΗΠΑ δείχνουν πως, εκτός από τα φάρμακα κατά της χοληστερίνης, τεράστιο ρόλο στην καρδιακή υγεία διαδραμάτισε η μεγάλη μείωση των καπνιστών ενώ ρόλο έπαιξαν και μερικές μείζονες αλλαγές στη δίαιτα. Η κατανάλωση κορεσμένου λίπους μειώθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια, ενώ η ιατρική περίθαλψη βελτιώθηκε. Το σημαντικό δίδαγμα των τελευταίων 50 ετών είναι πως για να βελτιώσουμε την καρδιακή υγεία, πρέπει να βλέπουμε πέρα από τα φάρμακα. Λίγες μικρές αλλαγές- να τρώμε περισσότερα ψάρια, λαχανικά, καρύδια και φυσικές ίνες- μειώνουν σημαντικά τον κίνδυνο να εμφανίσουμε καρδιακά προβλήματα. Ακόμη κι ένας 55χρονος που είναι 10 κιλά υπέρβαρος και δεν ασκείται τακτικά, θα κινδυνεύει λιγότερο από τον μέσο όρο να εμφανίσει καρδιακή νόσο, εφόσον τρώει τακτικά ψάρι, καρύδια, ίνες και λαχανικά και πίνει μέτριες ποσότητες κρασιού.


Δύσκολα πιστεύει κανείς πως τόσο απλές αλλαγές στη διατροφή προκαλούν σημαντική διαφορά, όμως δεδομένα από εκατοντάδες μελέτες δείχνουν πως αυτό συμβαίνει.


Μολονότι όλοι ξέρουν ότι είναι καλό να τρώνε λαχανικά, πολλοί δεν συνειδητοποιούν πόσο εύκολο είναι πραγματικά να καταναλώσεις τις εννέα μερίδες φρούτων και λαχανικών που συνιστώνται καθημερινά: Μια πράσινη σαλάτα με δύο φλιτζάνια λάχανο, ντομάτες και μισό φλιτζάνι μπρόκολο για παράδειγμα, είναι συνολικά τέσσερις μερίδες. Αν ήπιατε χυμό στο πρωινό, έχετε ήδη τις πέντε μερίδες ώς το μεσημεριανό σας.


Αν προσθέσετε σ΄ αυτά και μισή ώρα περπάτημα μετά το δείπνο, έχετε κάνει μεγάλο δρόμο προς τη μείωση των κινδύνων για την καρδιά σας.


Καρύδια, ασπίδα για τη στεφανιαία νόσο


Ωμέγα-3. Η τακτική κατανάλωση αυτών των λιπαρών οξέων μέσα από ψάρια

και καρύδια μειώνει τον κίνδυνο των καρδιαγγειακών επεισοδίων


Η ΤΑΚΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ λιπαρών οξέων ωμέγα-3 από μια ποικιλία πηγών, όπως ψάρια, καρύδια και λάδι σόγιας, μειώνουν τον κίνδυνο των καρδιαγγειακών επεισοδίων έως και κατά 60%, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε το 2006 στην Αμερικανική Επιθεώρηση Καρδιολογίας. Και δεν χρειάζεται πολύ ψάρι. Ιδιαίτερα τα λιπαρά είδη, όπως σκουμπρί, πέστροφα λίμνης, ρέγγα, σαρδέλα και σολομό, οι γιατροί συνιστούν να τα τρώτε μόλις δύο φορές την εβδομάδα. Τα δεδομένα υπέρ της αύξησης της κατανάλωσης τροφών πλούσιων σε ίνες, λαχανικών και καρυδιών είναι επίσης συντριπτικά. Γύρω στις τρεις με τέσσερις κουταλιές της σούπας καρύδια πέντε φορές την εβδομάδα μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο των ασθενειών των στεφανιαίων αρτηριών από 25% ως 40%.


Συμβουλές για το φαγητό


Αν τρώτε υγιεινά και υιοθετήσετε έναν υγιεινό τρόπο ζωής, μπορείτε να μειώσετε τον κίνδυνο:
● ΑΠΟ ΚΑΡΔΙΑΚΑ νοσήματα, καρδιακές προσβολές και εγκεφαλικά ● ΑΠΟ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ που οδηγούν σε καρδιοπάθειες, όπως υψηλή χοληστερίνη, υψηλή αρτηριακή πίεση και παχυσαρκία ● ΑΠΟ ΑΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ προβλήματα υγείας, περιλαμβανομένου του διαβήτη τύπου 2, της οστεοπόρωσης και ορισμένων μορφών καρκίνου Για να μειώσετε το λίπος και τη χοληστερίνη:
ΒΓΑΖΕΤΕ την πέτσα από τα πουλερικά και το λίπος από το κόκκινο κρέας για να μειώσετε τα κορεσμένα λίπη στη δίαιτά σας ΤΡΩΤΕ δύο μερίδες ψάρι την εβδομάδα ΜΗΝ ΤΡΩΤΕ περισσότερο από 170 γρ. μαγειρεμένου κρέατος, πουλερικών και ψαριού την ημέρα. Μια μερίδα κρέατος πρέπει να έχει στο πιάτο σας το μέγεθος μιας τράπουλας


ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΕ

τα τηγανητά

ΜΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΕ

περισσότερο από 5-8 κουταλάκια του γλυκού βούτυρο ή λάδι την ημέρα στις σαλάτες και το μαγείρεμα ΜΗΝ ΤΡΩΤΕ περισσότερους από 3-4 κρόκους αυγών την εβδομάδα, περιλαμβανομένων αυτών που χρησιμοποιείτε στο μαγείρεμα


Πηγή: Εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ" (14 Μαΐου 2008)

Δεν υπάρχουν σχόλια: