Πέμπτη, 27 Σεπτεμβρίου 2007

Απλές συνταγές για μακροζωία

Τάξη στα γεύματα, όχι κάπνισμα, παιδικές τιμές σε χοληστερίνη, σάκχαρο και πίεση: τα μυστικά της υγιούς καρδιάς


Τι επιβαρύνει την καρδιά


Στρώστε το τραπέζι στο σπίτι με τραπεζομάντιλο και μουσική και σκάστε το από τη δουλειά μισή με μία ώρα το μεσημέρι για κανονικό φαγητό, εάν θέλετε την υγεία της καρδιάς σας. Αυτό συμβουλεύει ο διευθυντής του Ελληνικού Ιδρύματος Καρδιολογίας, καθηγητής κ. Παύλος Τούτουζας, εν όψει της Παγκόσμιας Ημέρας Καρδιάς στις 30 Σεπτεμβρίου και με θλιβερό δεδομένο τα ανησυχητικά αποτελέσματα των μελετών του Ιδρύματος για την υγεία των Ελλήνων.


1 Όχι πρόχειρα γεύματα


«Δεν μπορούμε να ζούμε άλλο σε αυτή την κοινωνική αταξία», τονίζει ο κ. Τούτουζας. «Τα παιδιά να μην παίρνουν πρωινό στο σπίτι- μελέτη μας έδειξε ότι παίρνει πρωινό μόνο το 10% των Ελληνόπουλων, ενώ το 64% τρώει κάτι στον δρόμο και το 58% δεν πίνει γάλα. Μεγάλοι και μικροί να τρώνε πρόχειρα και βιαστικά, όρθιοι στον δρόμο. Δεν είναι δυνατόν τα οικονομικά συμφέροντα (βιομηχανίες τροφίμων και τσιγάρων, επιχειρήσεις εστιατορίων, κυλικεία) να μας υπαγορεύουν τον τρόπο ζωής μας». Και συμβουλεύει: «Πρέπει να στρώνουμε τραπέζι στο σπίτι τουλάχιστον δύο φορές την ημέρα και να τρώμε όλοι μαζί, με ηρεμία και μουσική. Στις 10-11 το πρωί και το απόγευμα να τρώμε μια κλειστή χούφτα ανάλατους ξηρούς καρπούς, ένα κουλούρι ή ένα φρούτο. Στην εργασία να κάνουμε διάλειμμα όχι 5 λεπτών, αλλά τουλάχιστον 30-45 λεπτών, για να φάμε χωρίς άγχος με φίλους και, εάν είναι δυνατόν, να ξαπλώσουμε για λίγο».


2 Φτηνό ψάρι


Η ελληνική διατροφή- του Αιγαίου, της Κρήτης, του Βοσπόρου και της Ιωνίαςέχει αγκαλιαστεί από τους ερευνητές όλου του κόσμου. Έχει αποδειχθεί από τη μελέτη των 7 χωρών ήδη (1960) ότι είναι πολύ σημαντική και για την πρωτογενή πρόληψη (να μην πάθει κανείς έμφραγμα) και τη δευτεροπαθή (εάν έχει ήδη ένα επεισόδιο, να μην το ξαναπάθει).


«Ψάρι τρεις φορές την εβδομάδα», συνιστά ο καθηγητής. «Ας είναι φτηνό ψάρι και ας είναι και σε μικρή ποσότητα (80 λ.χ. γραμμάρια). Να είναι όμως ψητό ή βραστό και όχι τηγανητό, γιατί με το τηγάνισμα καταστρέφονται πολύτιμες ουσίες. Εάν κάποιος δεν μπορεί να φάει ψάρι, μπορεί να παίρνει ωμέγα-3 λιπαρά οξέα σε χάπια, αν και δεν είναι τόσο ωφέλιμα όσο το ίδιο το ψάρι».


Κόκκινο κρέας; «Έως δύο φορές την εβδομάδα το πολύ. Εάν κάποιος έχει ήδη ένα επεισόδιο, μία φορά τον μήνα», συμβουλεύει ο καθηγητής. «Να προτιμά ό,τι πετά και ό,τι κολυμπά».


3 Γλυκαιμικός δείκτης


Ψάρι, λοιπόν, φακές, φασόλια, κριθάρι, καλαμπόκι, καρύδια και αμύγδαλα, ποικιλία φρούτων και λαχανικών, μακαρόνια όχι πολύ βρασμένα (αλ ντέντε), να η διατροφή που αγαπά η καρδιά. «Χρειαζόμαστε μισό κιλό τουλάχιστον λαχανικά και φρούτα την ημέρα», λέει ο κ. Τούτουζας. «Έτσι, καλύπτονται και οι ανάγκες των 25 γραμμαρίων ινών την ημέρα, οι οποίες ελαττώνουν την απορρόφηση της χοληστερόλης και είναι απαραίτητες για τη λειτουργία του εντέρου».


Και προσθέτει: «Θα πρέπει ο κόσμος να μάθει πια τον γλυκαιμικό δείκτη. Ότι δηλαδή οι τροφές με υψηλό τέτοιο δείκτη (πατάτες, άσπρο ψωμί, ζάχαρη, γλυκά) προκαλούν «σεισμό» στο πάγκρεας, εκκρίνουν τεράστιες ποσότητες ινσουλίνης, η οποία ωθείται στο αίμα και- αφού δεν καταναλώνεται σε ενέργεια- γίνεται λίπος. Η γλυκόζη στο αίμα πέφτει πολύ γρήγορα και πεινά κανείς πολύ σύντομα. Δεν συμβαίνει το ίδιο με τις τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη (όσπρια, μαύρο ψωμί κ.ά.), που κρατούν σταθερά τα επίπεδα της γλυκόζης».


Τα γλυκά, λοιπόν, μας απαγορεύονται τελείως σε καθημερινή βάση. «Μπορεί, όμως, να τρώει κανείς 5 γραμμάρια μαύρη σοκολάτα, δηλαδή ένα μικρό σοκολατάκι», μας λέει για... παρηγοριά ο καθηγητής. «Όχι, όμως, γάλακτος, γιατί το γάλα αναιρεί τα χρήσιμα στοιχεία της σοκολάτας για το επιθήλιο».


Η προτροπή «μόνο ελαιόλαδο στο φαγητό» ισχύει πάντα και ενισχύεται συνεχώς από διεθνείς έρευνες. «Σε σουηδική μελέτη, έδωσαν για δύο εβδομάδες ελαιόλαδο και ηλιέλαιο σε δύο ομάδες ανθρώπων και διαπίστωσαν ότι η ομάδα που έφαγε ελαιόλαδο είχε χαμηλότερη χοληστερίνη και σάκχαρο στο τέλος αυτού του μικρού χρονικού διαστήματος», επισημαίνει ο κ. Τούτουζας. «Βέβαια, η σαλάτα δεν πρέπει να κολυμπά στο λάδι, γιατί έχει πολλές θερμίδες».


4 Παθητικό κάπνισμα


Στο ίδιο πλαίσιο της «κοινωνικής αταξίας» εντάσσεται και το κάπνισμα στους δημόσιους χώρους, αλλά και το κάπνισμα των γονιών δίπλα στα παιδιά τους (ακόμη και σε μωρά).


«Ο παθητικός καπνιστής πρέπει να ξέρει ότι οι πνεύμονές του εισπνέουν το μονοξείδιο του άνθρακα δέκα φορές πιο γρήγορα από το οξυγόνο», προειδοποιεί ο καθηγητής. «Ο παθητικός καπνιστής παθαίνει το 20%-30% όσων παθαίνει ο ενεργός».


Και καταλήγει: «Δεν ζητά η Καρδιολογία δύσκολα πράγματα. Μόνο να έχετε μια τάξη στα γεύματα, να μην καπνίζετε και να έχετε παιδικές τιμές στη χοληστερίνη, το σάκχαρο και την πίεση. Και θα φθάσετε έως τα 90!».
Πρακτικές συμβουλές από το Ελληνικό Ίδρυμα Καρδιολογίας


Πηγή: Εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ" (27 Σεπτεμβρίου 2007)

Δεν υπάρχουν σχόλια: